Uppvärmning och nedvarvning

Läser en bok som jag beställde för ett tag sedan "fysträning för hund".




Tänkte skriva om två saker som är väldigt viktigt och som många slarvar med. Jag själv är noga med detta och hoppas att andra också är det. Man kan ha otur och få sin hund skadad ändå. Men jag tror många skador minskas av att man själv ändra på sig.

Vädret är kanske inte så lockande att gå i eller att platsen man är på inte är någon lämplig uppvärmningsplats. Uppvärmingen är jätte viktig och som man absolut inte ska slarva med. Vid kallare väder är det ännu viktigare.

Man värmer upp hunden för att cirkulationen och temperaturen i kroppen ökar vilket i sig gör att musklerna regarear fortare och effektivare. Med hjälp av täcke ökar man blodcirkulationen. Mina hundnar har alltid täcke på innan träning. Kroppens värme hålls bättre med ett täcke vilket i sig minskar skaderisken,

Hur lång tid ska man värma upp???? Ju snabbare och intensivare arbete hunden ska göra desto länge uppvärmning. Tex agility som är en gren med snabba, explosiva rörelse behövs det minst 20 min.

Nedvarvning

Nedvarvning är precis lika viktigt som uppvärmningen. Många glömmer att efter träning "gå av sina hundar" . En muskel som ansträngs hårt efter ett träningspass har kvarvarande spänning. Genom att gå 15-20 min efter träning försvinner all mjölksyra och andra slaggprodukter vidare till organ som bryter ner dem.

Strecha kan man också göra efter träningen men efter nedvarvningen. Gör man det direkt efter träningen kan strechingen inte bli lika bra och hunden kan tycka det kännas obehagligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0